کد مطلب:243876 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

وقت نماز صبح
[207] 1 - كلینی گفته است:

از علی بن مهزیار اهوازی، روایت شده كه گفت: ابوالحسن بن حصین به همراه من، در نامه ای به امام جواد علیه السلام نوشت: فدایت شوم! پیروان شما در نماز صبح، دیدگاه واحدی ندارند، چنانكه بعضی از آنان، با طلوع سپیدی صبح كه در آسمان بلند و كشیده می شود، نماز می گذارند و گروهی از ایشان بعد از گسترش سپیدی در فرودین افق كه فجر دوم است، به نماز می ایستند و من نمی دانم كدام وقت برتر است تا نماز خود را بجای آورم، پس اگر صلاح می دانید، وقت فضیلت نماز صبح را برایم روشن و نیز بفرمائید كه در شبهای مهتابی كه فجر تا زمان سرخی آسمان و رسیدن صبح آشكار نیست چه كنم؟ و چاره ی كار در آسمان ابری و در سفر و حضر چیست؟

امام جواد علیه السلام با خط مبارك خود، در جوابش نوشت: - خدایت رحمت كند! - صبح صادق، آن نوار سپیدی است كه به سمت پائین افق، گسترش می یابد، نه آن نوار سپیدی كه به بالای افق می رود، بنابراین، چه در سفر و چه در حضر تا گسترده شدن آن سپیدی، نماز نخوان، چه اینكه خدای متعال، آفریدگان خود را در این خصوص با شك و تردید، رها نساخته و در كتاب آسمانی قرآن، چنین فرموده است: (كلوا و اشربوا حتی یتبین لكم الخیط الابیض من الخیط الأسود من الفجر) [1] «بخورید و بیاشامید تا در رشته ی سپیده صبح، از رشته ی سیاه شب)،



[ صفحه 172]



برای شما آشكار گردد.»، مراد از رشته ی سپید همان است كه به پائین افق، گسترش می یابد و هنگام روزه، خوردن و آشامیدن را حرام می كند و همان سپیدی، نماز را واجب می گرداند. [2] .

[208] 2 - شیخ طوسی آورده است:

از علی بن مهزیار، روایت شده كه گفت: در نامه ی مردی خواندم كه به امام جواد علیه السلام نوشته بود: دو ركعتی كه قبل از نماز صبح اقامه می شود، جزو نماز شب محسوب می شود، یا جزو نماز روز و در چه وقتی، آن را بجای آورم؟

حضرت با دستخط مبارك خود، در جوابش نوشته بود: آن دو ركعت را در نماز شب بگنجان [3] .


[1] بقره: 2 \ 187.

[2] كافي 3: 282 ح 1.

[3] استبصار 1: 283 ح 2.